Moringa a odchudzanie: liście, tabletki i olej kontra kilogramy – jak działa?

Moringa to drzewo, które śmiało można zaliczyć do popularnej ostatnio super żywności. Poza szeregiem zdrowotnych właściwości bardzo istotny jest także wpływ liści moringa na odchudzanie. Jak działa ta roślina i jak ją stosować, by uzyskać najlepsze efekty?

Moringa i jej właściwości na odchudzanie i detoks

Moringa olejodajna (Moringa oleifera), bo tak brzmi pełna nazwa rośliny, często określana jest także jako drzewo życia, drzewo chrzanowe, drzewo ben lub drzewo pałeczkowe. Moringa jest rośliną tropikalną, pochodzi z Indii i Pakistanu, gdzie znosi największe susze i dorasta do 10 m wysokości.

Zyskała uznanie w innych krajach dzięki szerokiej możliwości wykorzystania w fitoterapii, kosmetyce i kuchni. Jako surowiec leczniczy moringa wykorzystywana była już ponad trzy tysiące lat temu w medycynie ajurwedyjskiej. Ale dziś zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszy się wpływ moringi na odchudzanie.

Moringa to superfoods (super żywność), dlaczego? Ponieważ liście moringa i wszystkie jej części zawierają bardzo duże ilośći witamin i mikroelementów, do których należą m.in.:

  • Witamina A – wspiera układ odpornościowy, jest bardzo silnym antyoksydantem, a także poprawia wygląd skóry. Stosuje się ją w wielu kosmetykach ujędrniających i nawilżających skórę.
  • Witamina C (kwas askorbinowy) – silny antyoksydant o korzystnym działaniu na organizm – o witaminie C chyba nie trzeba dużo pisać, każdy ją zna. Działanie, które jest szczególnie ważne przy odchudzaniu, to m.in. udział w produkcji kolagenu, dzięki czemu ,,odchudzona” skóra zachowuje jędrność.
  • Witamina E – nazywana witaminą młodości, także wspiera produkcję kolagenu, znana jest z tego, że nadaje skórze elastyczności, zdaniem wielu wygładza zmarszczki, a nawet może spowalniać procesy starzenia.
  • Białko (proteiny) – podstawowy budulec wszystkich części ciała. Odpowiada głównie za stan mięśni, dzięki czemu zyskujemy ,,zamianę” zbędnego tłuszczu na zdrowe mięśnie.
  • Potas – jest jednym z najważniejszych elektrolitów w ludzkim ciele, pełni wiele niezbędnych funkcji, do których należy m.in. pośrednictwo w spalaniu cukrów.
  • Żelazo – bardzo ważny składnik, bez którego organizm nie byłby w stanie prawidłowo funkcjonować. Poza obecnością w krwi żelazo wpływa na metabolizm cholesterolu oraz wspomaga oczyszczanie wątroby.
  • Mangan – ma bardzo szerokie działanie, które obejmuje m.in. wsparcie funkcjonowania mózgu, układu trawiennego oraz wpływ na poprawę stanu skóry.
  • Chrom – jest częstym składnikiem preparatów na odchudzanie.
  • Bor – wpływa m.in. na poprawę wchłaniania ważnych witamin i mikroelementów.
  • Kwasy omega3 – są to tzw. zdrowe tłuszcze, które dodają energii i sprawiają, że czujemy się syci, jednocześnie bez odkładania tłuszczu.
  • Flawanole (kwercetyna, kemferol) – silne antyoksydanty, które wychwytują i neutralizują wolne rodniki.

Regularne stosowanie produktów zawierających moringę wspiera w uzupełnianiu niedoborów w organizmie i może wzmacniać ciało i umysł. Ponadto, poprzez dostarczanie wysokiej ilości wartościowych składników zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób, które wynikają z ich niedoboru.

Czy moringa odchudza?

moringa na odchudzanie

Wiemy już, że roślina ma szereg pozytywnych właściwości, ale jak moringa działa na odchudzanie? Po pierwsze, dzięki dużej dawce odżywczych substancji moringa zmniejsza apetyt. ,,Naładowani” energetyzującą dawką naturalnych witamin nie odczuwamy głodu.

Organizm domaga się jedzenia, gdy mamy zbyt niski poziom konkretnych substancji. M.in. dlatego zdarza się nam ogromna chęć na owoce, gdy mamy niedobory witamin, czy pragnienie słodyczy po wysiłku fizycznym – gdy zwiększa się zapotrzebowanie na węglowodany (źródło energii). Z tego samego powodu niekiedy odczuwamy ochotę na potrawy smażone po dłuższej przerwie między posiłkami – organizm chroni się przed głodem i utratą masy ciała – instynktowne narzędzie przetrwania, które mamy po naszych przodkach jaskiniowcach 🙂

Preparaty z moringą wyrównują poziom niezbędnych substancji, jednocześnie nie dodając kalorii – suszone liście moringi zawierają 205 kalorii w 100 g, przy czym dawka dobowa nie powinna przekraczać 6 g, czyli jedynie 12,3 kalorie.

Działanie odchudzające moringi, które polega na zmniejszaniu chęci podjadania i dostarczaniu dawki energii potrzebnej do aktywności fizycznej, wydaje się być najistotniejszym, jednak na tym nie koniec zdrowotnych właściwości rośliny.

Moringa może także zwiększać przyswajanie przez organizm witamin i substancji odżywczych dostarczanych wraz z innym pożywieniem. Gdyby jednak zdarzyło się nam co nieco podjeść – dzięki zawartości metioniny można powiedzieć, że moringa wspomaga metabolizm, a tym samym ułatwia spalanie tłuszczu.

Ponadto moringa działa jak naturalny detox. Wykazuje zdolność wiązania toksyn i wspomaga ich usuwanie z organizmu. Dzięki temu wspiera zdrowie wątroby i nerek. Lekko moczopędne działanie moringi zwiększa przepływ płynów w organizmie, co zapobiega powstawaniu obrzęków i daje wrażenie lekkości ciała. Stosowanie moringi warto wesprzeć spożyciem dużej ilości wody.

Moringa może zmniejszać ryzyko zachorowania na cukrzycę, ponieważ wpływa pozytywnie na redukcję glukozy, co również ma znaczenie dla osób chcących schudnąć. Jednym z udowodnionych działań drzewa chrzanowego jest pozytywny wpływ na układ krwionośny. Moringa tym samym może podnosić poziom ,,dobrego” cholesterolu HDL oraz obniżać ciśnienie krwi.

Moringa jako źródło antyoksydantów i wspomaganie odchudzania

Warto wspomnieć, że moringa jest bogatym źródłem naturalnych antyoksydantów – do tej pory wyodrębniono w tej roślinie prawie 50 związków o działaniu przeciwutleniającym. Tak wysoka zawartość związków sprawia, że moringa uznawane jest za produkt o bardzo wysokiej absorpcji antyoksydacyjnej, czyli zdolności do wiązania i neutralizowania wolnych rodników.  Jak wiadomo, wolne rodniki przyczyniają się do powstawania wielu chorób, do których należą m.in. cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, nowotwory i otyłość.

Pod względem zawartości naturalnych antyoksydantów zioło moringa przewyższa nawet jagody acai, zieloną herbatę i czosnek. Rośliny te są powszechnie stosowane m.in. jako zioła na odchudzanie. Jednym z antyoksydantów moringi jest chlorofil – zielony barwnik roślinny. Jego zawartość zwiększa działanie oczyszczające organizm, ponieważ chlorofil wykazuje właściwości wiążące toksyny.

Ziele moringa, olej, a może tabletki lub proszek moringa?

proszek moringa

Zioło moringa, poza tym, że odznacza się licznymi właściwościami leczniczymi, ma jeszcze jedną bardzo istotną zaletę – w całości nadaje się do spożycia.

Surowcem wykorzystywanym m.in. w lecznictwie są zarówno:

  • liście moringa,
  • kora moringa,
  • olej moringa,
  • jak i proszek.

Co ciekawe, moringa nie traci swoich wartości w trakcie obróbki przemysłowej, więc nadaje się do użytku jako świeża roślina, ale także jako suszone ziele, czy preparaty z moringą.

Świeże liście moringa oraz owoce tej rośliny można gotować i spożywać jako przekąskę, czy dodatek do dań mięsnych.

Moringa śmiało może zastąpić szpinak, po który często sięgają osoby cierpiące na anemię – drzewo moringa zawiera kilkanaście razy więcej żelaza niż szpinak. Ugotowane liście mają smak przypominający nieco rzeżuchę.

Herbata moringa na odchudzanie – opinie i sposób parzenia

Z suszonych liści powstaje herbata moringa na odchudzanie, która ma bardzo pozytywne opinie wśród osób, które ją stosują. Ziele moringi przygotowuje się przez zalanie jednej do półtora łyżeczki suszu szklanką gorącej wody o temperaturze 80 stopni, czyli po około minucie od zagotowania wrzątku. Całość należy pozostawić pod przykryciem na ok. 5 minut do zaparzenia, po czym odcedzić. Herbata z ziela moringa ma łagodny smak i jasnozielone zabarwienie, można ją stosować przy odchudzaniu 3 x dziennie.

Do preparatów z tego drzewa zaliczamy również zielony proszek moringa, który stanowi po prostu zmielone liście moringi. Może służyć jako produkt do przygotowywania herbaty, ale także jako przyprawa do rozmaitych dań. Proszek moringa można dodawać m.in. do zup, sosów, jogurtów, sałatek, kanapek, deserów. W ten sposób z łatwością można urozmaicić potrawę i dodać jej wartości zdrowotnych przy jednoczesnym wsparciu diety odchudzającej.

Kolejną możliwością wykorzystania prozdrowotnych właściwości drzewa moringa jest olej, którego źródłem są nasiona moringa. Istnieją przesłanki, że olej moringa może wpływać równie korzystnie na organizm jak oliwa z oliwek. Olej moringa powinno się przechowywać w zaciemnionym miejscu. Najlepiej wykorzystywać olej z moringi jako dodatek do potraw na zimno, dzięki czemu zachowujemy więcej właściwości zdrowotnych i unikamy ulatniania się substancji antyoksydacyjnych. Do smażenia zaleca się wykorzystanie oleju rafinowanego moringa.

Na rynku dostępne są również suplementy diety, czyli kapsułki na odchudzanie z zielem moringi lub tabletki. Wówczas należy stosować dawkowanie zalecane przez producenta danego preparatu. Kapsułki i tabletki przyjmuje się w trakcie posiłku, popijając dużą ilością wody.

Olej moringa, herbata, zioło – jaka jest cena?

olej moringa

Cena preparatów moringa różni się w zależności od tego, czy jest to herbata, olej, czy kapsułki lub tabletki. Dostępne są opakowania różnej wielkości. Cena herbaty z ziela moringa zaczyna się od kilku złotych, a kończy na kilkudziesięciu.

Kapsułki zawierające liście moringi to zwykle wydatek rzędu kilkudziesięciu złotych, ale produkty takie zawierają dużą ilość kapsułek, więc wystarczają zazwyczaj na kilka miesięcy kuracji odchudzającej. Olej z nasion moringi to cena, podobnie jak innych preparatów, na poziomie kilkudziesięciu złotych – w zależności od wielkości pojemnika.

Co ciekawe, kupując olej moringa zyskujemy jednocześnie wsparcie dla zdrowia i działanie odchudzające oraz naturalny kosmetyk – olej moringa może służyć jako preparat poprawiający stan skóry i włosów.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *